مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی از استقرار یک پایگاه ثابت امدادی در حرم مطهر رضوی و استقرار ۱۱۰ پست امداد و نجات به‌منظور ارائه خدمت به زائران امام رضا (ع) در روزهای پایانی ماه صفر خبر داد.
کد خبر: ۹۵۳۸۰۷۳
|
۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، محسن ذاکریان در خصوص دهه آخر صفر و خدمات‌رسانی به زائرین امام رضا (ع) اظهار داشت: در این ایام استقرار ۱۱۰ پست امداد و نجات به‌منظور ارائه خدمت به زائران امام رضا (ع) را خواهیم داشت و این در حالی است که در سه حوزه خدمت‌رسانی در مسیر زائرین، اردوگاه‌ها و خدمت‌رسانی جمعیت هلال‌احمر که طرح بهشت تا بهشت است، ایفای نقش می‌کنیم.

 وی در ادامه از استقرار یک پایگاه ثابت امدادی در حرم مطهر رضوی نیز خبر داد و افزود: برای عملیاتی‌کردن این پایگاه منتظر هماهنگی مجموعه آستان قدس هستیم.

 ذاکریان طرح «قدم‌به‌قدم تا مسیر بهشت» را نیز از برنامه‌های دیگر در این ایام دانست و ادامه داد: در این طرح در سه روز پایانی دهه آخر صفر و انسداد مسیرها به دلیل شلوغی، ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ویلچر را در ۵ ایستگاه در این مسیرها فعال کرده‌ایم و ۳۲۰۰ نفر از جوانان هلال‌احمر سراسر کشور برای زائران سالمند و کم‌توان در ۴ محور به زائران خدمت‌رسانی خواهند کرد.

 مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ما آمادگی اسکان اضطراری ۱۰۰ هزار نفر را داشتیم هرچند که ۳۰ تا ۴۰ درصد این ظرفیت استفاده و در سال جاری نیز با همان ویژگی و بیشتر، آمادگی اسکان اضطراری زائران داریم و همچنین علاوه بر ایستگاه‌‌های جمعیت هلال‌احمر، هم‌زمانی ایام دهه پایانی صفر با تعطیلات تابستان و همچنین گذر از کرونا که عطش و تمایل بیشتر برای سفر به مشهد ایجاد شد و باعث شد انباشتی از تقاضا و ارادت‌هایی که در طول سه سال بیماری کرونا بی‌پاسخ مانده بود که از سال گذشته اسکان زائران از یک دغدغه استانی به یک دغدغه ملی تبدیل شود، برای همین به دنبال آن جمعیت هلال‌احمر ظرفیت‌های خودش را در اسکان به‌صورت ویژه فعال کرد.

وی طرح ملی هم‌سفران خورشید را از برنامه مهم دیگر دانست و افزود: ۱۵۰۰ امدادگر از ۱۵ استان کشور شامل تهران، خراسان رضوی، جنوبی، شمالی، کرمان، فارس، همدان، زنجان، گلستان، یزد، اردبیل، سیستان و بلوچستان، سمنان، بوشهر و هرمزگان در طرح ملی هم‌سفران خورشید ۸ حضور دارند.

آماده‌باش دو فروند بالگرد امدادرسانی در مشهد

ذاکریان تأکید کرد: دو فروند بالگرد امدادرسانی در استان برای انجام عملیات امدادی در حالت آماده‌باش قرار دارند که یک فروند مربوط به لجستیکی استان و اطراف حرم است و دیگری متعلق به سازمان امداد و نجات کشور است که در اختیار منطقه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: تا روز اربعین شاهد حضور فعالانه جمعیت هلال‌احمر استان در عملیات اربعین حسینی بودیم و این در حالی است که ازیک‌طرف قرارگاه مرزی در مرز دوغارون و امدادرسانی به اتباع و زائران در این مرز را انجام دادیم و از سوی دیگر با اینکه در دهه پایانی صفر درگیری جدی خواهیم داشت، اما خودمان را از فیض عملیات اربعین محروم نکردیم، تیم ۶۰ نفره‌ای از پزشکان جمعیت هلال‌احمر استان بیش از دو هفته با استقرار در بیمارستان «العمل» شهر نجف امدادرسانی به زائران را داشتند و روزانه به حدود ۴۰۰ بیمار ارجاعی خدمات ارائه می‌کردند؛ بنابراین از دیروز شاهد بازگشت همکاران به مشهد و پایان عملیات بودیم و از روز بعد اربعین آغاز عملیات دهه پایانی صفر را داشتیم، البته چندین ماه بوده که هماهنگی‌های استانی و ملی انجام شده بوده است.

 مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه استاندارد فاصله بین پایگاه‌های امداد جاده‌ای بین ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر است، اذعان کرد: هزینه راه‌اندازی یک پایگاه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان است، بر اساس آمایش سرزمینی استان که نقاط حادثه‌خیز در آن مطرح شده، با استاندارد فاصله ۳۰ کیلومتری برای پایگاه‌ها، باید ۵۰ پایگاه در استان داشته باشیم، اما متأسفانه ۲۸ پایگاه است که برخی ملکی نبوده و استیجاری یا کانکسی است و همچنین ۲۲ پایگاه ما ملکی و ساختمانی است چون نیاز به تأسیس چهار پایگاه داریم که یکی پایگاه امام رضا (ع) است وامید داریم که این پایگاه تا دهه فجر امسال تأسیس شود، سال گذشته ۹۷۷ حادثه جاده‌ای داشتیم. میانگین حضور ما در صحنه از لحظه اعلام حادثه تا ثبت حضور نیروی امدادی، ۱۱ دقیقه و ۳۱ ثانیه است.

 ذاکریان گفت: در زمینه دارو، نیازهای امدادی اولیه و فوریت‌ها را به طور کامل برای ۱۱۰ پست تأمین و هیچ جای نگرانی برای پایگاه‌ها نیست البته مردم نباید توقع کار درمانی از ما داشته باشند؛ چون ما متولی درمان در کشور نیستیم، بلکه در خارج از کشور کار درمان انجام می‌دهیم. کار ما در داخل کشور حوزه امداد است و در این ایام نیز اگر فردی جراحت و آسیبی داشته باشد امدادرسانی می‌کنیم.

 وی اظهار کرد: ما در دو حوزه در زمینه اسکان فعالیت داریم که حوزه اول برای مواکب، حسینیه‌ها، سالن‌ها، ادارات و مدارسی است که تمهیدات زیرساختی لازم را ندارند و از فردا تحویل اقلام اسکان را آغاز خواهیم کرد و در پنج‌روز پایانی صفر نیز ۲۴ ساعته تحویل انجام می‌شود. دپوی اختصاصی اسکان زائر با احتساب ۱۰۰ هزار نفر زائر در جمعیت هلال‌احمر استان شکل‌گرفته است.

 مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: جمعیت هلال‌احمر محدودیتی برای افزایش ظرفیت ندارد. سال گذشته بیش از ۶۰ تریلی موکت، پتو و اقلام به استان وارد شده و در حوزه دوم اردوگاه‌های اسکان است که در هماهنگی سه‌جانبه بین شهرداری، فرمانداری و جمعیت هلال‌احمر انجام می‌شود. برپایی اردوگاه به عهده جمعیت هلال‌احمر بوده و این خط آخر اسکان است که اگر نیاز بود در ورزشگاه یا بوستانی کمپ‌زده شود کمک می‌کنیم. آمادگی ما حداقل دوبرابر نیاز امسال است و از تقاضا جلوتر هستیم. سال قبل نیز یک‌سوم ظرفیت عملیاتی شد.

ورود بیش از ۱۸۲ زائر در روزهای پایانی صفر

 در ادامه این نشست معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی از ورود ۱۸۲ هزار و ۱۳۳ زائر در روز دوم دهه پایانی صفر به مشهد مقدس خبر داد و گفت: این رقم مشابه همین روز در سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد بیان کرد: بیشترین ورودی زائر ما مربوط با وسیله نقلیه شخصی با رقمی بالغ بر ۱۳۶ هزار ۴۳۰ نفر بوده است.

 وی ابراز کرد: شب گذشته ۳۹۶ هزار و ۳۶۸ نفر از ظرفیت اسکان رسمی، موقت و اضطراری استفاده کردند و در مجموع در ۲ روز گذشته ۳۵۲ هزار و ۹۱۱ نفر ورودی زائر داشتیم و مجموعاً ۶۷۹ هزار و ۷۵۳ نفر از ظرفیت اسکان بهره‌مند شدند.

 معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی اذعان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته سه مورد حادثه جاده‌ای داشته‌ایم که منجر به اعزام ۵ تیم امدادی شد که در این حادثه ۱۱ نفر آسیب‌دیده داشتیم.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها